Thursday, 15 December 2011
Could You Please Tell Me The Things That I Don't Know?
Hei! Semak betul kau ni! Nuisance! Menyusahkan hidup aku. Dekat-dekat hujung tahun ni kau bikin panas line aku plak. Kalau tak tahu pape, jangan nak memandai-mandai gatal tangan. Sumpah semak!
Ok, fine. Boss aku kata aku just kena kaunseling and she said "kaunseling tu normal la... biasa je..". Tu pada dia. Pada aku, it's a big deal okay! Kaunseling masuk dalam personal file record aku.
1) Kalau aku perform macamana pun sampai tahap "technician buat kerja manager" macam dulu tu, confirm-confirm aku takkan dapat promotion. Even if boss aku promote aku bagai nak gila pun, dah nyata-nyata dalam personal file aku dah ada bad record. Shite!
2) Kalaulah aku nak berhenti kerja kat sini, aku nak develop career aku dengan company lain. Company tu pulak bukan company cap hayam. Lebih established dari company sekarang (katalah kan...), korang ingat HR diorang taknak liaise dengan HR company aku sekarang ni? Oi, lu sekolah kat mana? Big organisations tak ambil lah orang-orang bermasalah masuk dalam org diorang. Buat apa kalau orang yang dia bawa masuk tu bagi pengaruh negatif kat org dia?! Faham tak?
3) Yang paling tak best, boss dah mark kau. Kes ni kes berat. Bukan kes tak capai KPI. Kes punch card ni kes teramat diambil serius oleh mana-mana organisasi pun. Kes ni GM pun dah tau. Dan yang paling "best" sekali, ada cc kat CEO. Haaaa, just imagine lah. Unit aku ni dahlah direct bawah CEO. Eeeeee, sumpah otak aku semak! Memang dah habis dah reputation aku kat company ni. Semua pasal manusia-manusia bebal kat office tu! Kalau tak menyusahkan hidup orang tak senang agaknya hidup dia.
Yang si HRAM tadi tu balik-balik nak perli aku macam kalau aku tak mengaku, "Tuhan tu Maha Mengetahui". Eff YOU! Itu kau tak payah ajar aku. Aku rasa akulah salah satu manusia yang mengamalkan konsep TUHAN MAHA MENGETAHUI dalam APA SAHAJA yang aku buat sehari-hari. So, please, tell me some things that I don't know, boleh? Heh! *RollingEyes*
I know that some of y'all will say that aku ni exaggerate lebih and hanya besarkan benda kecik. KECIK KEPALAHOTAK KORANG! Korang yang lampi. Korang kerja kat company mana? Kau bukak balik employee handbook office kau, baca elok-elok, word by word. Kalau takde klausa yang mengatakan kesalahan berkenaan punchkan kad orang kesalahan yang boleh diambil tindakan serius sampai boleh kena buang kerja, tu maknanya kerja kau menoreh getah. Toreh getah mana ada punch card bongok!
Pendek kata, semua yang aku cakap berasas. Eh, haven't I told you that my late father has taught me enough about life? Ha, kau balik rumah, tanya mak bapak kau betul ke tak. Kalau tak dapat jawapan jugak, kau pergi kedai buku, kau beli satu stack punch card, kau bukak seal dia, kau baca tulisan kecik kat atas kad tu.
Saturday, 19 November 2011
Now.
If you think it's wrong, Nadia, then the time to stop is now.
If you feel it, then the right time to speak up is now.
To feel, to think, to think that you feel it are three different things that you need to learn to differentiate as soon.
You never know how strong you can be when being strong is the only option that you got in hand.
Just saying, and being poetic at the same time.
B. Disgrace
Sent from my iPhone
Saturday, 8 October 2011
Recently
2) My last semester's result is a disaster! I got an A-, a B- and two C+'s. CGPA's getting closer to the hell's doors. Too ashamed of it to actually share it here.
3) Had my annual birthday celebration on its eve with Nairus, as usual. She gave me the latest Katy Perry cd as I asked. Yeayyyy! :D ;*
4) This year's birthday was a little bit different. Our family had an ad hoc getaway vacation in Port Dickson. Ayah booked an apartment for us on the 5th and 6th. It was kinda short for a vacay. But it was just what I needed to release all the stress that I got out of the exam results. Thanks Ayah! So, we had our camwhoring session by the beach, had seafood dinner at the Sea View Seafood Restaurant etc etc.
That is all for now. I need to shut this thing off and make love with the book. I got class tomorrow with this cute guy from RTM. Hehe.
Cheers!
Monday, 29 August 2011
Masa Sempadan
There are a few reasons why I dont want this holy month of Ramadhan to end.
Here's some!
1. Allah janjikan pada semua hambaNya yang beramal kepadaNya dengan ganjaran pahala yang berlipat kali ganda.
2. Puasa itu sesuatu yang bagus. Bagus untuk rohani, mental, fizikal. Sistem badan manusia juga perlu 'time off'.
3. Dalam sedar tak sedar, kita boleh banyak 'beriadah' semasa beribadat. Aku pernah dengar kat Tanyalah Ustaz di TV9, katanya, mengikut kajian sains, pergerakan yang kita lakukan semasa mendirikan solat adalah pergerakan yang bagus untuk sistem-sistem dalam badan kita, terutamanya pengaliran darah. (Sila google untuk info lebih lanjut). Subhanallah! Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
4. Reason yang paling sayu. Selepas azan Maghrib pada akhir Ramadhan/awal Syawal, semua hamba Allah yang telah kembali kepadaNya tidak lagi terlepas dari seksaan kubur. Betapa sayu bila aku memikirkan tentang arwah Abah aku. Lebih sayu bila tahun ini adalah tahun pertama aku tak dapat menziarahi kubur arwah kerana aku uzur. :( *Mari kita luangkan 4 minit masa kita untuk sama-sama sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah Abah aku. Ab Aziz Bin Ab Wahab*
Salam awal Syawal. Berayalah dalam keadaan yang serba sederhana. Semoga kita mendapat keberkatan dariNya di hari kemenangan kita tahun ini. InsyaAllah.
Xoxo
Sent from my iPhone
Wednesday, 24 August 2011
Sekadar Refleksi
Itu bagi aku.
Kenapa aku cakap macam tu, kerana pasti akan ada yang mahu argue dengan "Allah dah ciptakan manusia ini dengan sempurna". :)
Betul. Itu memang tidak terhujah lagi. :)
Namun, bagi aku, sempurna itu sendiri subjektif. Bahkan, kebanyakan kata adjektif itu subjektif. Setuju?
Contoh mudah :
Pedas - pedas untuk tekak seseorang itu berbeza-beza. Tak semestinya sama. :)
Begitu juga dengan perkataan sempurna. Manakan sama sempurna manusia dengan sempurna Yang Esa.
Betulkan aku kiranya aku salah.
***
Ianya suatu poin, tapi bukan itu yang nak aku point out kat sini kali ni.
***
Bagi aku, aku lebih berpegang pada kata "Nobody's Perfect". Apapun, manusia itu seharusnya bersyukur dalam ketidaksempurnaannya.
***
Begini :
Kau seharusnya bersyukur bilamana Dia jadikan kau tak sesempurna orang lain yang kau rasa sempurna.
Contoh 1 :
Kita semua mesti biasa dengan situasi ini. Seorang wanita muslim berhijab kerana rambutnya tidak selurus, sevolume, sesihat rambut orang lain.
Aku kata itu bagus. Ya, walaupun pada dasarnya wanita tadi tidak ikhlas berhijab. Tapi, menutup aurat itu wajib. Kalau itu alasannya dia berhijab, insyaAllah satu hari nanti dia akan matang dan ikhlas itu datang dengan sendirinya secara automatis.
Contoh 2 :
Wanita berkaki yang tidak cantik. Tak kiralah sama ada berbetis/peha seakan pemain bolasepak, atau mungkin lututnya gelap, atau kakinya berparut, atau kulitnya bersisik atau apa sahaja. Hasilnya, mereka yang dari golongan ini tadi tak punya keyakinan memakai mini skirts, hot pants dan sebagainya.
Juga, bagus bagi aku. Kenapa? Kerana bagi aku, Allah sayangkan mereka. Kerana mungkin, jika mereka punyai kaki yang cantik, mereka akan memakai sehabis pendek untuk memperagakan sepasang kaki itu. :)
***
Sebenarnya, banyak lagi contoh yang aku nak bagi. Tapi, sebab dah lewat sangat, mata aku pun dah makin mengecil.
Contoh-contoh lain ada di sekeliling kita. Apa kata korang look around and find them yourselves..? :)
***
Happy observing!
B. Disgrace
Sent from my iPhone
Wednesday, 17 August 2011
Dah kenapa dengan aku ni?
After ten mins, sakit kepala pun gone. Malamnya kena semula. Makan meds okay balik. Oh btw, bp normal masa jumpa doc tu. 119/79.
Semalam pagi ok. Sbb after sahur saya makan meds sume. A pain killer and that gingkho tab.
Towards noon kena balik. Gagahkan diri siapkan kerja before tidur. One hour rest, bangun, buat kerja. An hour after that kena lagi. Kepala berat je belah kiri. Tengkuk sakit gila. Otak macam kurang tumpat ke apa tah. Tak tahu nak describe macamana.
End up berlari ke toilet berulang kali sbb rasa loya nak muntah. Muntahnya sekali je. :(
Balik rumah terus tidur. Rasa mcm nak pengsan drive dari ofis. Tapi saya gagahkan juga tubuh. Nasib baik jalan tak sesak.
Dapat tidur kejap dia ok. Lepas je buka terus kena balik.
Sekarang ni pun kena lagi.
Whats wrong w me? :(( Aina, I need you! :((
Doakan saya sembuh segera ya! Saya ada paper on Thursday. TIA. Much love!
Sick.
B. Disgrace
Sent from my iPhone
Sunday, 14 August 2011
I'm all nervous!!!!!!
Hi semua! Happy Sunday!
Pukul dua japgi saya ada paper Workshop Management and Safety until 5:10pm. Nervous dia lain macam. Saya tak boleh tidur. I dont know if it's the side effect of consuming too much caffeine since yesterday's iftar. Bayangkan I've been staying up from then until Subuh tadi. Itu pun saya tak boleh tidur. Was tossing and turning all the time on the bed. :(
Or.
Maybe sebab saya duk lengah-lengahkan revision. Sibuk dengan Twitter and Facebook. Dah pukul satu pagi baru nak masuk 4th Chapter. *PadanMuka*
Saya rasa saya mengalami keresahan yang amat sangatlah. Sebab tu tak boleh nak lelap mata. :(
Padan muka lagi!
Sekarang ni saya tengah layan lagu Fastball. Semalam masa mata mengantuk I discover this 90s hit list kat net. Mulanya saya was in the mood of listening to Stone Temple Pilots' Interstate Love Song and Hootie and the Blowfish's Let Her Cry. Lepas tu saya pun search 90s songs on Google. :P
Lepas tu, I was all excited. Send the file link to a childhood friend. Pastu dia kasi link Out of My Head (Fastball). Saya pun tak ingat dah tajuk lagu ni. Pastu bila layan link Youtube yg dia kasi tu, saya rasa nak menangis. Oh, saya ni memang crybaby sikit. Emotional gilalah kalau bab-bab memory and songs. Especially memories zaman sekolah. :)
Terharu macam "Wow, Ive grown up. Im a working adult. Like, wowwwww...". Ha macam tu. Hehe.
Okay, classmate saya dah reply text saya pasal exam hari ni. I need to go now.
You guys wish me good luck tau! Love you to bits! I wont be receiving that good luck charm from him today. I dont know. He's been really busy. Malas nak text and bagitahu ada paper hari ni. :)
Okay okay! I really need to go now. Classmate saya dah sent second text ni!
You guys have a great Sunday ya!
Love love!
B. Disgrace
Sent from my iPhone