Tuesday 1 December 2009

Kau Tolong Jangan Nak Menyusahkan Hidup Aku Boleh Tak, Kawan?

Kawan ni macam-macam jenis. Macam-macam hal. Macam-macam pattern.

Aku paling tak berkenan kalau yang dah buat salah, tapi tak sedar, konon. Tak faham, konon, kenapa kita marah dengan dia. Dan yang paling aku tak berkenan bila kesilapan yang sama dia ulang banyak kali. Berbulu betul. Rasa nak maki depan-depan, tak sampai hati. Kawan bagi aku adalah sesuatu yang berharga. Sangat berharga. Kawan-kawan ni kita kena tatang macam minyak yang penuh. Sungguh. Itu akulah. Aku, kalau susah, aku cari kawan dulu. Lepas tu baru aku cari mak aku. Bukan apa, aku taknak susahkan hati orang tua tu. Jadi, kawan-kawan bagi aku semua aku sayang, semua penting. Sebab tu kawan aku ramai. Dan, jangan rasa macam, wah... (bunyi kagum) kalau aku masih lagi in touch dengan kawan-kawan sekolah rendah aku. Most of them.

Selingan kejap. SKS kiddos, saya sayang anda semua! Muahs!~~

Ok, sebenarnya aku nak cerita pasal apa yang aku 'tak puas hati' dengan kawan aku ni. Aku taknak sebut nama kat sini. Tapi, kalau korang dari kalangan pembaca tegar blog aku ni (terima kasih banyak-banyak), korang tau lah siapa.

Aku ulang sekali lagi. Aku paling tak berkenan kalau seseorang tu duk ulang-ulang kesilapan yang sama. Meluat betul aku. Ah, mungkin tahap kepentingan aku sebagai seorang kawan dalam hidup dia tak setinggi kepentingan dia sebagai seorang kawan dalam hidup aku. Aku agak je.

Kalau kau baca ni, kalau apa yang aku rasa ni salah, betulkan. Jangan marah. Aku minta maaf. Kalau dulu, aku boleh sabar lagi sebab kau kata kau kena jaga hati dia. Ok, fine. Dia buah hati kau. Aku hormat. Aku hormat kalau kau kata itu hak kau. Privacy kau. Walaupun perbuatan kau, keputusan kau tu menjejaskan kerja aku. Menyusahkan aku. Kau kata sebab aku, kau selalu gaduh dengan gf kau. Sampai nak putus. Ok, aku akur lagi dengan apa yang kau cakap. Kawan. Kan?

Banyak kali kerja aku terganggu sebab kau. Aku mengeluh, mengomel sorang-sorang je. Aku tak pernah merungut terus pada kau dengan menganggap kau sepatutnya faham. Kerja tetap kerja, kawan! Kadang tu aku geram. Tapi aku tak boleh nak marah. Aku ni terlalu nak jaga hati kawan ke eh? Hati aku siapa nak jaga? Ah!

Lepas kau bertunang, kau kahwin. Sampai sudah kau nak susahkan aku lagi. Aku call bersebablah bongok! Kau ingat aku call sebab sengaja nak tanya kau kat mana? Kau buat apa? Kau dengan siapa? Kau dah makan ke belum? Macam kau ni laki aku? Tak. Maaf sikit! Aku bukan perempuan gedik macam perempuan-perempuan lain yang mungkin kau pernah kenal. Jangan samakan aku dengan barisan perempuan gedik yang kau kenal tu. Aku tak pernah gedik dengan kau. Aku anggap kau macam abang aku. Kau nasihat, aku terima. Aku dengar.

Sabtu lepas memang aku dah tak boleh tahan. Aku tinggi suara dengan kau, kau fikir aku bergurau. Haihh! Memang aku sengaja suruh orang lain jadi orang tengah sekarang ni kalau ada apa-apa hal yang aku nak quiry berkaitan tempat yang kau handle. Bagi aku, biarlah aku yang nampak buruk kat mata diorang semua, asalkan aku tahu apa yang aku tahu. Diorang takkan tahu sebab aku pun taknak diorg tahu. Aku cuma rasa bangsat gila bilamana orang-orang sekeliling kata aku emosi lebih lepas kau kahwin. Ah, pergi matilah mereka.

Aku benci.

Dah dua hari tak bertegur. Aku rasa macam cibai. Weh, aku bukan nak sangat gaduh dengan kau. Aku bengang. Kau selalu menyusahkan kerja aku. Tolonglah aku. Tolong ubah perangai keanak-anakan kau tu. Kau dengan better half kau sama je. Tolong respect periuk nasi aku.









Tolong sikit je aku mintak :
B. Disgrace

No comments:

Post a Comment